الأسئلة الشائعة لبرنامج النشر المصنف 2025م IPP

الأسئلة الشائعة
السؤال الإجابة
ماهي قيمة الدعم لكل مشروع؟ قيمة الدعم لكل مشروع هي ٢٥ ألف ريال.
ماهي قيمة الدفعة الأولى ومتى ستصرف؟ سيتم صرف ٦٠٪ من قيمة الدعم للمشروع البحثي خلال شهر من توقيع العقد.
ما هو عدد الفريق البحثي في العقد؟ العقد سيتواجد فيه الباحث الرئيسي فقط.
هل يحق لي إضافة باحثين في الورقة العلمية المنشورة؟ نعم، يسمح للباحث الرئيسي—تحت مسؤوليته—إضافة باحثين مشاركين في الورقة العلمية من دون زيادة في الميزانية على أن يحافظ على أهداف المشروع.
ماهي الملفات المطلوبة عند التقديم على الدعم؟ الملفات المطلوبة عند التقديم هي: المقترح البحثي، ملف فحص الاستلال للمقترح البحثي، وملف السيرة الذاتية.
كيف أقدم على الدعم؟ يتم التقديم على الدعم عن طريق بوابة أبحاثي (عبر الرابط) https://researchportal.kau.edu.sa/Default
ماهي المخرجات البحثية المطلوبة؟ المخرجات البحثية المطلوبة هي: ورقة علمية واحدة تكون منشورة في مجلة مصنفة في الربع الأول أو الثاني ضمن قاعدة بيانات شبكة العلوم بحسب معامل التأثير (JIF).
ماهي مدة العقد؟ مدة العقد ٦ أشهر.
هل يوجد تمديد لمدة العقد؟ نعم، يمكن طلب التمديد من دون زيادة في مبلغ الدعم إلى عمادة البحث العلمي مع توضيح المبررات، وللعمادة الحق في قبول أو رفض الطلب.
هل يحق لي التقديم على أكثر من مشروع؟ وما هو عدد المشاريع البحثية التي ممكن دعمها؟ نعم، يحق التقديم مرتين كحد أقصى، ويتم تحديد العدد من قبل العمادة وفقاً لعدة عوامل مثل عدد المتقدمين الإجمالي وسجل الإنجاز للباحث وجودة النشر السابق.
هل أستطيع أن أقدم على الدعم ولدي مشاريع سابقة لم أغلقها؟ لا، لابد من إغلاق جميع المشاريع السابقة وإلا سيؤثر ذلك في إمكانية الحصول الدعم.
ماهي نسبة الاستلال القصوى المسموحة بها عند التقديم؟ نسبة الاستلال القصوى المسموح بها هي 10%
ماهي البرامج المقبولة لفحص الاستلال؟ iThenticate, Turnitin, and SafeAssign
ما هي الأولويات البحثية في البرنامج؟ الأولويات البحثية في البرنامج هي: الأولوية الوطنية (اقتصاديات المستقبل—صحة الانسان—الريادة في الطاقة والصناعة—استدامة البيئة والاحتياجات الأساسية) - الأولوية لدى الجامعة (الذكاء الاصطناعي—تطوير الصناعات—الرعاية الصحية—استدامة الموارد الطبيعية—القيم والمجتمع الإسلامي).
هل لابد من اضافة باحثين مشاركين أو مستشارين عند التقديم؟ إضافة باحثين مشاركين ليس متطلباً عند التقديم. برنامج الدعم الحالي لا يسمح بإضافة باحثين مشاركين عند التقديم على الدعم وهذا لا يتنافى مع إضافة باحثين مشاركين على الورقة عند النشر.
متى تنتهي فترة التقديم على الدعم؟ فترة التقديم على الدعم تنتهي في 17 يوليو ٢٠٢٥م
متى سيتم توقيع العقود؟ الموعد المتوقع لتوقيع العقود هو ١ أغسطس
Question Answer
How much is each grant? The grant is 25,000 SAR.
What is the value of the first installment, and when will it be disbursed? 60% of the grant will be disbursed within one month from the signing of the contract.
How many research team members are included in the contract? Only the principal investigator is included in the contract.
Can I add additional researchers to the published scientific paper? Yes, the principal investigator can add contributing researchers to the scientific paper without an increase in the budget, as long as they maintain the project's objectives.
What documents are required for applying for support? The required documents for applying are the research proposal, plagiarism check file for the research proposal, and curriculum vitae.
How can I apply for support? You can apply for support through the My Research Portal (link).
What are the required research outcome? The required research outcome include one scientific paper published in a journal indexed in Web of Science, and ranked in the first or second quartile according to the Journal Impact Factor (JIF).
What is the duration of the contract? The contract duration is 6 months.
Is there a possibility to extend the contract duration? Yes, you can request an extension without an increase in the budget amount from the Deanship of Scientific Research, providing valid justifications. The decision to accept or reject the request rests with the deanship.
Can I apply for multiple projects? How many research projects can be supported? Yes, you can apply for two projects at most. The number of research projects that can be supported is determined by the deanship, taking into consideration factors such as the total number of applicants, the researcher's track record, and the quality of previous publications.
Can I apply for support if I have previous projects that are still ongoing? No, you must close all previous projects, as failure to do so will affect your eligibility for support.
What is the maximum allowed percentage of plagiarism when applying? The maximum allowed percentage of plagiarism is 10%.
What plagiarism check programs are accepted? iThenticate, Turnitin, and SafeAssign are accepted plagiarism check programs.
What are the research priorities in the program? The research priorities in the program include national priorities and research priorities. The research priorities in the program are: National Priority (Future Economics, Human Health, Energy and Industry Leadership, Environmental Sustainability, and Basic Needs) - University Priority (Artificial Intelligence, Industrial Development, Healthcare, Natural Resource Sustainability, and Islamic Values and Society).
Is it necessary to include participating researchers or advisors when applying? Including participating researchers is not a requirement when applying. The current support program does not allow the addition of participating researchers during the application process, but it does not prevent their inclusion in the paper upon publication.
When is the application period for support closing? The application period for support closes on July 17, 2025.
When will the contracts be signed? The expected date for contract signing is August 1st.

آخر تحديث
6/30/2025 12:05:28 AM